Επαναφοίτηση στο νηπιαγωγείο: Πότε κρίνεται απαραίτητη – Thisisus.gr

Επαναφοίτηση στο νηπιαγωγείο: Πότε κρίνεται απαραίτητη – Thisisus.gr

Για το thisisus.gr γράφει η Ανδρομάχη Καλλιβρούση, νηπιαγωγός, μαμά διδύμων και παιδαγωγός με ενσυναίσθηση

Επαναφοίτηση ή όχι; Τι να κάνω;

Από τον τίτλο και μόνο, αντιλαμβανόμαστε πως το θέμα είναι λίγο ιδιαίτερο. Παρόλα αυτά, μέχρι τις 20 Μάρτη 2022 θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι εγγραφές στα δημοτικά της χώρας. Στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, τις τελευταίες δεκαετίες έχουν γίνει πολλές αλλαγές ειδικά στις μικρές ηλικίες. Εισαγωγή νέων σχολικών βιβλίων, εγγραφή των μαθητών σύμφωνα με την χρονολογία γέννησης, εκμάθηση αγγλικών από την πρώτη δημοτικού (και από φέτος από το προνήπιο), υποχρεωτική φοίτηση από 4 ετών (τη σχολική χρονιά 2022-2023 θα εγγραφούν υποχρεωτικά τα παιδιά που γεννήθηκαν από Γενάρη 2018 ως 31 Δεκέμβρη 2018), αύξηση μαθητών στις τάξεις, εισαγωγή εργαστηρίων δεξιοτήτων με παιδοκεντρική πνοή εστιασμένα στην καλλιέργεια στάσεων, αξιών και δεξιοτήτων, εισαγωγή ρομποτικής και νέων τεχνολογιών. Ταυτόχρονα, μία διετή – σχεδόν –  καραντίνα, που έχει επηρεάσει κάθε παιδί και κάθε οικογένεια, μάσκες από 4ων ετών, παιδιά που δεν έχουν πάει σε πάρτι (ή σε παιδότοπους).

Γενικότερα, αυτά που καλούνται να αντεπεξέλθουν οι μικρές ηλικίες είναι πολλά και ίσως όχι σύμφωνα με τις αναπτυξιακές τους ανάγκες. Οι νηπιαγωγοί προσπαθούν υπό αυτές τις συνθήκες να παρατηρήσουν τα παιδιά, να προετοιμάσουν το περιβάλλον και τις δραστηριότητες ώστε μέσω παιχνιδιού να κοινωνικοποιηθούν και να είναι έτοιμα για την πρώτη δημοτικού. Μία τάξη που πολλοί γονείς (και εκπαιδευτικοί) τρέμουν. Και κάπου εκεί, ξεκινούν οι συναντήσεις με τους γονείς.

Στόχος; Η καλύτερη συνεργασία για να συζητήσουν και να συναποφασίσουν το πώς μπορούν τα παιδιά που παρουσιάζουν αδυναμίες να αξιολογηθούν από ειδικούς και αν θα ακολουθήσουν τις πιθανές γνωματεύσεις.

Ξαφνικά, τίθεται το ερώτημα της επαναφοίτησης. Αλλά, τι είναι επαναφοίτηση; Επαναφοίτηση είναι με απλά λόγια η επανάληψη της τάξης ώστε να δώσει χώρο και χρόνο στο παιδί να καλύψει τις αδυναμίες που μπορεί να έχει. Οι αδυναμίες ελάχιστες φορές είναι μαθησιακές. Συνήθως αναφερόμαστε σε αδυναμία έκφρασης, συγκέντρωσης, λεπτής (ή/και αδρής κινητικότητας), αλλά και κοινωνικοσυναισθηματικών δυσκολιών.

Ανήρτησα, λοιπόν, μία δημοσκόπηση στο επαγγελματικό μου Instagram για να συζητήσω με ειδικούς, γονείς και εκπαιδευτικούς το μέλλον των παιδιών που επαναφοιτούν (δείτε εδώ). Αυτό που συμφωνούν οι περισσότεροι είναι πως η επαναφοίτηση καλό είναι να γίνεται στο νηπιαγωγείο (όπου συνυπάρχουν νήπια και προνήπια και δεν θα αντιληφθούν τα παιδιά μεγάλη διαφορά αλλά είναι και περισσότερο χώρος παιχνιδιού).

Θεωρούν πως είναι καλύτερο ένα παιδί με επαναλάβει το νηπιαγωγείο, παρά την πρώτη δημοτικού (συνήθως οι αδυναμίες που δεν δουλεύονται, μεγεθύνονται την επόμενη χρονια).

Μεγάλο ποσοστό συμφώνησε πως οι γονείς που εμπιστεύτηκαν τη γνώμη των ειδικών δεν το μετάνιωσαν και είχαν ένα παιδί με αυτοπεποίθηση και άνεση στην πρώτη δημοτικού, κάτι που μπορεί να μη συνέβαινε αλλιώς. Πολλοί γονείς (αλλά και εκπαιδευτικοί) συμφώνησαν πως οι καραντίνες και η αύξηση του χρόνου της έκθεσης στην οθόνη επηρέασε και τη σχέση τους με τα παιδιά αλλά και τη συγκέντρωση, την επιθυμία για παιχνίδι και για εξόδους, τις κοινωνικές επαφές.

Ποιος αποφασίζει όμως;

Οι ειδικοί είναι εκείνοι που θα αξιολογήσουν αντικειμενικά το παιδί σύμφωνα με τα αναπτυξιακά στάδια αλλά και τις απαιτήσεις της πρώτης τάξης του δημοτικού, αλλά οι γονείς αποφασίζουν τελικά τι θα συμβεί. Οι ειδικοί και οι εκπαιδευτικοί θα κάνουν προτάσεις και συστάσεις σύμφωνα με την εμπειρία τους, αλλά ο τελικός λόγος πέφτει στους βασικούς και κύριους παιδαγωγούς των παιδιών, τους γονείς τους. Και δεν είναι λίγοι οι γονείς που προτιμούν να είναι έτοιμα κοινωνικοσυναισθηματικά τα παιδιά (πιο ώριμα, με περισσότερη αυτοπεποίθηση), από το να πιεστούν να αντεπεξέλθουν στο ταξίδι του δημοτικού.

Οι κύριοι λόγοι που οι γονείς δέχονται (ή και προτείνουν) την επαναφοίτηση είναι:

α) αν το παιδί ανήκει στο φάσμα του αυτισμού,

β) αν το παιδί φαίνεται κοινωνικά ανώριμο,

γ) αν έχει διαγνωσθεί με διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα,

δ) η γνώμη κάποιου (ειδικού ή εκπαιδευτικού) που εμπιστεύονται και

ε) είναι γεννημένα στο τέλος της χρονιάς.

Επαναφοίτηση;

Αν σας προτείνει ο/η νηπιαγωγός αξιολόγηση από Δημόσιο κέντρο (ΚΕΔΑΣΥ) ή σας επικοινωνήσει κάποια αδυναμία του παιδιού σας, συζητήστε και συνεργαστείτε μαζί του. Η επαναφοίτηση, όσο κι αν τρομάζει ως λέξη,  δεν είναι κάτι που θα εμποδίσει την ανάπτυξη του παιδιού, αλλά θα του δώσει χώρο και χρόνο με παιχνίδι (ακόμα κι αν έγινε λάθος εκτίμηση).

Ας στραφούμε όσο μπορούμε στις ανάγκες των παιδιών και ας αφήσουμε τις δικές μας επιθυμίες στην άκρη. Στην τελική, εκείνα ζήσαν καραντίνες και περιορισμούς την εποχή που εμείς τρέχαμε ξέγνοιαστοι χέρι χέρι με τους φίλους μας.

Έχετε εγγραφεί επιτυχώς στο newsletter

Παρουσιάστηκε σφάλμα κατά την προσπάθεια αποστολής του αιτήματός σας. ΠΑΡΑΚΑΛΩ προσπαθήστε ξανά.

This Is Us will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.