Τα ισχυρά αποτελέσματα της ζωγραφικής στη μάθηση –Thisisus.gr

Τα ισχυρά αποτελέσματα της ζωγραφικής στη μάθηση –Thisisus.gr

Θέλετε οι μαθητές να θυμούνται κάτι; Ζητήστε τους να το σχεδιάσουν.

 Youki Terada 14 Μαρτίου, 2019

Είναι γνωστό από καιρό ότι όταν ένα άτομο σχεδιάζει (ζωγραφίζει) κάτι, το βοηθά στο να το θυμάται. Μια νέα μελέτη δείχνει ότι το σχέδιο είναι ανώτερο από δραστηριότητες όπως η ανάγνωση ή η γραφή, επειδή αναγκάζει το άτομο να επεξεργάζεται πληροφορίες με πολλούς τρόπους: οπτικά, κινησιακά και σημασιολογικά. Σε μια σειρά πειραμάτων, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι πληροφορίες σχεδίασης είναι ένας ισχυρός τρόπος για την ενίσχυση της μνήμης, αυξάνοντας την ανάκληση σχεδόν διπλάσια.

Η Myra Fernandes, ο Jeffrey Wammes και η Melissa Meade είναι ειδικοί στην επιστήμη της μνήμης—του πώς οι άνθρωποι κωδικοποιούν, διατηρούν και ανακαλούν πληροφορίες. Στο Πανεπιστήμιο του Waterloo, διεξήγαγαν πειράματα για να κατανοήσουν καλύτερα πώς δραστηριότητες όπως η γραφή, η εξέταση εικόνων, η ακρόαση διαλέξεων, η ζωγραφική και η απεικόνιση εικόνων επηρεάζουν την ικανότητα του μαθητή να θυμάται πληροφορίες.

Σε ένα πρώιμο πείραμα, ζήτησαν από τους προπτυχιακούς φοιτητές να μελετήσουν λίστες κοινών όρων —λέξεις όπως φορτηγό και αχλάδι —και στη συνέχεια είτε να γράψουν είτε να απεικονίσουν αυτές τις λέξεις. Λίγο αργότερα, οι συμμετέχοντες θυμήθηκαν το 20 τοις εκατό των λέξεων που είχαν γράψει, αλλά περισσότερο από το διπλάσιο—45 τοις εκατό – των όρων που είχαν ζωγραφίσει. Αυτό το πείραμα βοήθησε να καθοριστούν τα οφέλη του σχεδίου.

Σε ένα μετέπειτα πείραμα, οι ερευνητές συνέκριναν δύο μεθόδους λήψης σημειώσεων: γράφοντας λέξεις με το χέρι και σχεδιάζοντας τες. Το αποτέλεσμα; Το σχέδιο είναι “μια αποτελεσματική και αξιόπιστη στρατηγική κωδικοποίησης, πολύ ανώτερη από τη γραφή.” Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όταν οι προπτυχιακοί φοιτητές αντιπροσώπευαν οπτικά έννοιες επιστημονικές, η ανάκλησή τους ήταν σχεδόν διπλάσια από ό, τι όταν έγραψαν ορισμούς που ειπώθηκαν από τον λέκτορα.

Είναι σημαντικό ότι τα οφέλη του σχεδίου δεν εξαρτώνται από το επίπεδο καλλιτεχνικού ταλέντου των μαθητών, υποδηλώνοντας ότι αυτή η στρατηγική μπορεί να λειτουργήσει για όλους τους μαθητές, όχι μόνο για εκείνους που είναι σε θέση να σχεδιάσουν καλά.

Σε συνολικά οκτώ πειράματα, οι ερευνητές επιβεβαίωσαν ότι το σχέδιο είναι ένα “αξιόπιστο, αναπαραγόμενο μέσο ενίσχυσης της απόδοσης” —παρείχε σημαντική ώθηση στην ικανότητα των μαθητών να θυμούνται τι μαθαίνουν.

Γιατί το σχέδιο είναι ένα τόσο ισχυρό εργαλείο μνήμης; Οι ερευνητές εξηγούν ότι ” απαιτείται επεξεργασία σχετικά με την έννοια του όρου και τη μετάφραση του ορισμού σε μια νέα μορφή (μια εικόνα).”Σε αντίθεση με την ακρόαση μιας διάλεξης ή την προβολή μιας εικόνας —δραστηριότητες στις οποίες οι μαθητές απορροφούν παθητικά πληροφορίες —το σχέδιο είναι ενεργό. Αναγκάζει τους μαθητές να καταπιαστούν με αυτό που μαθαίνουν και να το ανακατασκευάσουν με τρόπο που έχει νόημα για εκείνους.

Οι ερευνητές μας λένε επίσης ότι η ζωγραφική έχει ως αποτέλεσμα την καλύτερη ανάκληση λόγω του τρόπου με τον οποίο οι πληροφορίες κωδικοποιούνται στη μνήμη. Όταν ένας φοιτητής σχεδιάζει μια έννοια, ” πρέπει να επεξεργαστεί το νόημα και τα σημασιολογικά χαρακτηριστικά του, να ασχοληθεί με τις πραγματικές κινήσεις των χεριών που απαιτούνται για το σχέδιο (κινητική δράση) και να επιθεωρήσει οπτικά τη δημιουργημένη εικόνα (εικονογραφική επεξεργασία).”

Σε νευρολογικό επίπεδο, η δύναμη της μνήμης εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πόσες συνδέσεις γίνονται με άλλα τμήματα της μνήμης. Ένα απομονωμένο κομμάτι πληροφοριών —όπως ένα ασήμαντο γεγονός-ξεχνιέται σύντομα στη συνεχή προσπάθεια του εγκεφάλου να κλαδεύει μακριά την αχρησιμοποίητη γνώση. Το αντίθετο, ωστόσο, είναι επίσης αλήθεια: όσο περισσότερες συναπτικές συνδέσεις έχει μια μνήμη, τόσο περισσότερο αντιστέκεται τελικά να ξεχαστεί.

Έτσι, όταν σχεδιάζουμε, κωδικοποιούμε τη μνήμη με έναν πολύ πλούσιο τρόπο, στοιβάζοντας μαζί την οπτική μνήμη της εικόνας, την κιναισθητική μνήμη του χεριού μας που σχεδιάζει την εικόνα και τη σημασιολογική μνήμη που επικαλείται όταν ασχολούμαστε με τη δημιουργία νοήματος. Σε συνδυασμό, όλο αυτό αυξάνει σημαντικά την πιθανότητα να ανακληθεί αργότερα η έννοια που σχεδιάζεται.

ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΣΤΥΛ ΜΑΘΗΣΗΣ

Θα ήταν λάθος να πιστεύουμε ότι το σχέδιο είναι επωφελές επειδή βασίζεται σε ένα συγκεκριμένο στυλ μάθησης. Η έρευνα έχει καταρρίψει την ιδέα ότι οι μαθητές μαθαίνουν καλύτερα όταν οι εκπαιδευτικοί προσπαθούν να ταιριάξουν τις οδηγίες διδασκαλίας σε έναν ενιαίο τρόπο.

Αντ ‘ αυτού, αυτό που συμβαίνει είναι ότι η ζωγραφική βασίζεται σε πολλαπλές ιδιότητες —οπτική, κιναισθητική και σημασιολογική —η οποία είναι ανώτερη από την αξιοποίηση μόνο μιας. Όταν οι μαθητές σχεδιάζουν κάτι, το επεξεργάζονται με τρεις διαφορετικούς τρόπους, στην πραγματικότητα το μαθαίνουν τρεις φορές.

ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους οι εκπαιδευτικοί μπορούν να ενσωματώσουν το σχέδιο για να εμπλουτίσουν τη μάθηση.

Βοηθήματα μάθησης που δημιουργούνται από φοιτητές: αντί να αγοράζουν ή να εκτυπώνουν αφίσες που ενισχύουν τη μάθηση-χάρτες, ή διαγράμματα —οι μαθητές να τις δημιουργούν.

Διαδραστικά σημειωματάρια: μην αφήνετε τους μαθητές να κρατούν σημειώσεις κατά λέξη —ωθήστε τους να είναι δημιουργικοί. Η μία πλευρά των σημειωματαρίων τους μπορεί να χρησιμοποιηθεί για γραπτές σημειώσεις, η άλλη για σχέδια και διαγράμματα.

Οπτικοποίηση δεδομένων: ζητώντας από τους μαθητές να συλλέγουν, να αναλύουν και να παρουσιάζουν δεδομένα σε οπτική μορφή μπορούν να εμβαθύνουν την κατανόησή τους σε ένα θέμα. Παραδείγματα περιλαμβάνουν την απεικόνιση εννοιών στα μαθηματικά, την ανάλυση της κλασικής λογοτεχνίας και την εξερεύνηση.

Δημιουργία βιβλίων: συνδυάζοντας ακαδημαϊκή γνώση και τέχνη, οι μαθητές στο Symonds Elementary δημιουργούν τα δικά τους βιβλία για να αντιπροσωπεύουν οπτικά θέματα σε ζητήματα που κυμαίνονται από την επιστήμη έως τις τέχνες της αγγλικής γλώσσας. Οι μαθητές μπορούν επίσης να δημιουργήσουν βιβλία κόμικς για να πουν ιστορίες ή να περιγράψουν γεγονότα.

Αξιολόγηση της μάθησης μέσω της τέχνης: η Jill Fletcher, δασκάλα μέσης εκπαίδευσης στη Χαβάη, χρησιμοποιεί το “one-pagers” για να ζητήσει από τους μαθητές της να δείξουν την κατανόησή τους για ένα θέμα μέσω της τέχνης, δίνοντας λιγότερη σημασία στην εύρεση της “ενιαίας σωστής απάντησης” και περισσότερη σημασία στη δημιουργία μιας απάντησης που να μπορούν να υποστηρίξουν. Και οι μαθητές στο Normal Park Museum Magnet School δημιουργούν ταξιδιωτικά περιοδικά ως ορατό αποτέλεσμα της μάθησης τους.

Το τελικό αποτέλεσμα: ενθαρρύνετε τους μαθητές να σχεδιάσουν. Κάτι τέτοιο είναι ένα ισχυρό εργαλείο για την ενίσχυση της μάθησης των μαθητών, διότι βελτιώνει την ανάκληση προκαλώντας τους μαθητές να εξερευνήσουν μια ιδέα με διαφορετικούς τρόπους.

Πηγή: edutopia

Διαβάστε επίσης:

3 Στρατηγικές Βασισμένες Στον παιδικό Εγκέφαλο Που Ενθαρρύνουν Τη Βαθύτερη Σκέψη

Γιατί οι ηλικίες 2-7 έχουν τόση σημασία για την ανάπτυξη του εγκεφάλου

Βοηθήστε τα παιδιά, να σας διηγούνται τη μέρα τους

Έχετε εγγραφεί επιτυχώς στο newsletter

Παρουσιάστηκε σφάλμα κατά την προσπάθεια αποστολής του αιτήματός σας. ΠΑΡΑΚΑΛΩ προσπαθήστε ξανά.

This Is Us will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.