“Τα πατατάκια μου παρακαλώ” Ιστορίες διατροφής -Thisisus.gr

“Τα πατατάκια μου παρακαλώ” Ιστορίες διατροφής -Thisisus.gr

Διατροφή στην Καραντίνα

Μέρες κορονοιού, περίοδος περιορισμένης κινητικότητας και συχνά βαρεμάρας. Περίοδος δηλαδή που μένουμε σπίτι αρκετές ώρες. Κατάσταση η οποία εν δυνάμει μπορεί μας οδηγήσει σε μεγαλύτερη πρόσληψη τροφής απ’ ότι συνήθως.

Mindless eating στα αγγλικά, ή σε ελεύθερη μετάφραση «απρόσεκτη πρόσληψη τροφής». Είναι η κατάσταση στην οποία το φαγητό δεν είναι η κύρια ασχολία μας. Η προσοχή μας είναι στραμμένη αλλού και το φαγητό είναι συμπληρωματικό, δευτερεύον στο όλο σενάριο. Παραδείγματος χάρη η κατανάλωση σνακ ή γαριδάκια ενώ παρακολουθούμε τηλεόραση.

Η ανεξέλεγκτη πρόσληψη συμβαίνει όταν η προσοχή μας είναι  εστιασμένη αλλού κι όχι στο φαγητό μας, αποσυνδέουμε δηλαδή την πρόσληψη της τροφής από την πείνα και τη χόρταση μας. Κατά συνέπεια τρώμε πολύ περισσότερο από ότι πραγματικά χρειαζόμαστε, σε βαθμό που η κατανάλωση συνήθως σταματάει την στιγμή που σταματάει και η κύρια απασχόλησή μας, πχ να τελειώσει η ταινία, ή συνεχίζουμε να καταναλώνουμε μέχρι να μας τελειώσει το φαγητό, αφού δηλαδή φάμε ολόκληρη την σακούλα με τους ηλιόσπορους, ή ολόκληρο το πακέτο πατατάκια ή ολόκληρη την πίτσα.

Υπερβολική πρόσληψη θερμίδων

Αποτέλεσμα είναι η υπερβολική πρόσληψη θερμίδων και σε βάθος χρόνου, αν η συμπεριφορά αυτή επαναλαμβάνεται, πράγμα πολύ σύνηθες όταν μένουμε σπίτι πολλές ώρες, και σε συνδυασμό με την περιορισμένη φυσική δραστηριότητα, να παίρνουμε κιλά. Αξίζει να σημειώσουμε ότι παρόμοιες καταστάσεις εκτός από το φαγητό μπροστά στην οθόνη, είναι και τα επεισόδια υπερφαγίας λόγω συναισθηματικής φόρτισης ή άλλων παραγόντων, αλλά το άρθρο εστιάζει κυρίως σε καταστάσεις «τηλεόραση ή οθόνη και φαγητό» .

Τρώμε όταν πεινάμε

Γενικότερα η κύρια αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού είναι να τρώμε μόνο όταν νιώθουμε το αίσθημα της πείνας. Να συνδέσουμε δηλαδή συνειδητά την πρόσληψη οποιασδήποτε τροφής με την πείνα μας. Επιπλέον να φροντίσουμε ώστε το γεύμα μας να είναι η κύρια ασχολία εκείνη την στιγμή. Κατά προτίμηση να τρώμε στην κουζίνα ή σε κάποιο τραπέζι, αποφεύγοντας αντιπερισπασμούς ή άλλες ασχολίες την ώρα του φαγητού και κυρίως όχι οθόνες. Η παρακολούθηση τηλεόρασης ή η ασχολία με τον υπολογιστή θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί αυστηρά σε ώρες εκτός φαγητού.

Τα κυρίως γεύματα καλό είναι να γίνονται «οικογενειακά», με όλη την οικογένεια παρόν στο τραπέζι. Αυτό βοηθά στο δέσιμο της οικογένειας και στην συγκέντρωση στο γεύμα ως διαδικασία, με επιπλέον πλεονεκτήματα όσον αφορά την σωστή πρόσληψη τροφής και συγκέντρωσης για τα μικρά παιδιά. Τέλος, μια υποτυπώδης οργάνωση του καθημερινού διαιτολογίου θα βοηθήσει την αποφυγή υπερφαγίας. Κάθε πρωί δηλαδή να σχεδιάζουμε όλα τα γεύματα της ημέρας και να προσπαθήσουμε να μείνουμε πιστοί στον σχεδιασμό αυτό.

Εάν θέλουμε οπωσδήποτε να μασουλάμε κάτι όσο βλέπουμε την αγαπημένη μας σειρά ή γενικότερα όσο είμαστε μπροστά σε οθόνες, καλό θα ήταν να επιλέξουμε σνακ με μεγάλη ποσότητα φυτικών ινών ώστε να φουσκώσουμε γρήγορα. Αυτά τα σνακ είναι συνήθως και φτωχά σε θερμίδες, οπότε μπορούμε να φάμε χωρίς τύψεις και λίγο παραπάνω. Γενικότερα, καλύτερα να αποφύγουμε συμπυκνωμένες επεξεργασμένες τροφές με πολύ ζάχαρη, π.χ. ζαχαρωτά, σοκολάτες κ.α.

Ιδανικά σνακ

Ιδανική λύση είναι τα λαχανικά στη διατροφή μας, π.χ. κομμάτια αγγουριού και καρότου με λίγο ξύδι (προσοχή στην πρόσληψη αλατιού), φρουτοσαλάτες με φρέσκα φρούτα (όχι κομπόστες αφού περιέχουν μεγάλες ποσότητες σάκχαρης), ή ποπ κόρν χωρίς βούτυρο το οποίο αποτελεί πηγή φυτικών ινών και δεν περιέχει πολλές θερμίδες (προσοχή και εδώ στη χρήση αλατιού). 

Κατά την περίοδο αυτή που μένουμε σπίτι θα περάσουμε αρκετό από τον χρόνο μας, ίσως και αναγκαστικά, μπροστά σε οθόνες, είναι στο χέρι μας, αντί να αφεθούμε στην απρόσκοπτη και ανεξέλεγκτη κατανάλωση θερμίδων, ας αδράξουμε την ευκαιρία και ας βάλουμε στην διατροφή μας περισσότερα φρούτα και λαχανικά, καθιερώντας συγχρόνως το οικογενειακό γεύμα και κυρίως, ας εξασκηθούμε στην συνειδητή πρόσληψη τροφής.

Από  mindless eating σε mindful eating.

Χρήστος Χρηστάκης MSc, PhD(c)
Υποψήφιος Διδάκτορας Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Γεωπόνος, Τεχνολόγος Τροφίμων και Τελειόφοιτος Διατροφής και Διαιτολογίας του ομώνυμου τμήματος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
chr_christakis@yahoo.com

Διαβάστε περισσότερα άρθρα για τη διατροφή κάνοντας κλικ εδώ

Έχετε εγγραφεί επιτυχώς στο newsletter

Παρουσιάστηκε σφάλμα κατά την προσπάθεια αποστολής του αιτήματός σας. ΠΑΡΑΚΑΛΩ προσπαθήστε ξανά.

This Is Us will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.